ROOTS
Vandaag de dag is de radio-amateur niet meer de belangrijkste doelgroep. “Tot onge- veer tien jaar geleden richtten we ons naast op professionele radio-oplossingen ook op de amateurs. Dankzij internet is die wereld veranderd en ook de verkoop aan radio-ama- teurs. Wij zijn daar dan ook mee gestopt”, zegt Andre.
Met de komst van de TK705 en TK709 van Kenwood – de eerste devices die goedge- keurd waren voor de Nederlandse markt – begon Schaart Communications meer en meer de professionele radiomarkt te bedie- nen. “Onze eerste klanten waren transport- bedrijven en gemeenten. Vooral in de regio, maar we hadden ook landelijke klanten”, zegt Andre.
Schaart Communications is vandaag de dag een relatief klein bedrijf, met zes mensen in dienst. Niet lang geleden hadden de broers vijftien werknemers. Hans legt uit dat kleiner worden een bewuste keuze was. “We groeiden ons oorspronkelijke pand uit en kwamen via een ander gebouw terecht in onze huidige plek. We breidden uit met navi- gatie, inbouw van radio’s, inbouw van gewo- ne autoradio’s. Zelfs gsm’s, ook van het merk Kenwood. Alles deden we. Maar door al deze nevenactiviteiten hebben we eigenlijk onze eigen roots in de steek gelaten. We kwamen erachter dat de radiobusiness de leukste business was die we konden bedenken.”
De remedie voor het duo was duidelijk: meer focus op wat ze echt goed konden en leuk vonden. Andre: “Daarmee zijn we eigenlijk ook een andere weg ingeslagen dan andere radiofirma’s. Veel van wat we doen, bestaat namelijk uit directe of indirecte export, voor- al naar Afrika en het Midden-Oosten.”