Schaart Communications:

“Waar de gsm ophoudt, gaan wij verder”

Hans en Andre Schaart stralen rust uit. Alsof ze willen zeggen: het is goed zo. Je zou het Katwijkse duo als oudgedienden kunnen zien, zo lang draaien ze al mee binnen de radiowereld. Ze hebben de erfenis van hun vader uitgebouwd en zijn binnen de nichemarkt van radiocommunicatie een stabiele specialist geworden. “Onze expertise komt naar voren als gewone netwerken uitvallen.”

Schaart Communications was de eerste Nederlandse klant van Kenwood, herinnert Hans Schaart zich. “Kenwood zat toen in Brussel. Rond 1975 nam mijn vader me voor het eerst mee, ik was twaalf. Ik herinner me nog goed dat Kenwood toen naast een kolen- opslag stond; alle dozen waren zwart van de neergeslagen kolen, vooral oudere dozen.” De anekdote geeft aan hoe lang het duo al meedraait in de radiowereld. Hun vader was een bedrijf voor amateurgebruik van radio’s begonnen in 1964. Het begon allemaal met een zogenoemde Semco-set. Dat waren componenten en een printplaat waarmee je je eigen tranceiver/receiver kon bouwen. Het was een soort erfenis uit de Tweede Wereldoorlog. Na die oorlog ontstond namelijk een grote interesse voor radio en de achtergebleven Amerikaanse apparatuur was een sterke katalysator. “Onze vader was zelf een radio-amateur en bracht de eerste tranceivers voor de hobby op de markt. Dat ging gewoon van huis uit. Later kwamen er bekendere merken bij, zoals Kenwood, Sommerkamp en Drake. Dat waren merken die in grote aantallen voor de hobbyisten gingen bouwen.”
Sommerkamp was overigens de Zwitserse naam voor Yaesu-radio’s. Yaesu werd in 1998 omgedoopt tot Vertex en in 2007 werd een meerderheidsbelang in Vertex genomen door Motorola. Drake is overgenomen door het Amerikaanse bedrijf Blonder Tongue Laboratories en maakt vandaag de dag systemen voor kabeltelevisie. Andre Schaart: “Vergeet niet, Schaart Communications was de grootste leverancier van apparatuur voor radio-amateurs in Europa.”

ROOTS

 


Vandaag de dag is de radio-amateur niet meer de belangrijkste doelgroep. “Tot onge- veer tien jaar geleden richtten we ons naast op professionele radio-oplossingen ook op de amateurs. Dankzij internet is die wereld veranderd en ook de verkoop aan radio-ama- teurs. Wij zijn daar dan ook mee gestopt”, zegt Andre.
Met de komst van de TK705 en TK709 van Kenwood – de eerste devices die goedge- keurd waren voor de Nederlandse markt – begon Schaart Communications meer en meer de professionele radiomarkt te bedie- nen. “Onze eerste klanten waren transport- bedrijven en gemeenten. Vooral in de regio, maar we hadden ook landelijke klanten”, zegt Andre.
Schaart Communications is vandaag de dag een relatief klein bedrijf, met zes mensen in dienst. Niet lang geleden hadden de broers vijftien werknemers. Hans legt uit dat kleiner worden een bewuste keuze was. “We groeiden ons oorspronkelijke pand uit en kwamen via een ander gebouw terecht in onze huidige plek. We breidden uit met navi- gatie, inbouw van radio’s, inbouw van gewo- ne autoradio’s. Zelfs gsm’s, ook van het merk Kenwood. Alles deden we. Maar door al deze nevenactiviteiten hebben we eigenlijk onze eigen roots in de steek gelaten. We kwamen erachter dat de radiobusiness de leukste business was die we konden bedenken.”
De remedie voor het duo was duidelijk: meer focus op wat ze echt goed konden en leuk vonden. Andre: “Daarmee zijn we eigenlijk ook een andere weg ingeslagen dan andere radiofirma’s. Veel van wat we doen, bestaat namelijk uit directe of indirecte export, voor- al naar Afrika en het Midden-Oosten.”

“De ellende is niet op plekken waar je mobieltje drie of meer streepjes heeft”

HF

 

Waarom zou een bedrijf uit bijvoorbeeld de Oeganda zakendoen met een kleine Katwijk- se onderneming? Hans: “Het belangrijkste is dat we een voorraadhoudend bedrijf zijn. Als iemand, waar dan ook ter wereld, iets nodig heeft, dan regelen we dat. Daarnaast verkopen wij HF-radio’s. Binnen de niche van radiocommunicatie is dat weer een niche. Wij zijn in die niche een wereldspeler.” HF zijn de frequenties in het radiospectrum tussen 3 en 30 MHz. Het HF-spectrum is vanwege zijn propagatie-eigenschappen zeer geschikt voor uitzendingen op grote afstand.
Een derde factor weegt minstens zo zwaar: de broers Schaart zelf. Hans: “Mijn werk is contact maken met mensen. Ik reis naar evenementen, naar bijeenkomsten waar dan ook. Ik ben geregeld in Afrika en het Midden-Oosten. Daar werken onze agenten en daar werken we hard voor. Samen halen we projecten binnen. Zo werken we veel voor NGO’s en begeleiden we konvooien door moeilijk bereikbare gebieden. Hoe we die communicatie regelen, is onze uitdaging. Waar de gsm ophoudt, gaan wij verder. Of dat nou met satelliettelefonie, VHF of HF is. In elke stad in Afrika is het gsm-bereik perfect. Maar stap drie meters buiten de gemeentegrens en er is geen bereik meer. En geloof me, de ellende is niet op plekken waar je mobieltje drie of meer streepjes heeft.”

KORTEGOLFRADIO

 

Schaart Communications is eigenlijk een goed bewaard geheim. “We zijn geen grote firma en we hebben altijd voorzichtig gehan- deld. Nooit met onze kop boven het maai- veld. Dat betekent namelijk ook dat we een klantenkring hebben opgebouwd die graag met bedrijven als het onze samenwerkt. We blijven graag low profile, net als sommige van onze klanten.”
Andre geeft aan dat ze de ontwikkelingen in de radiowereld zeker volgen, maar weiniglast hebben van bijvoorbeeld 4G en 5G. “Onze kracht is dat we diverse opties kunnen leveren. Je kan satelliet, kortegolfradio of VHF kiezen. Wij maken een passende oplossing. Kortegolfradio is daarbinnen onze unieke toevoeging. Vrijwel niemand anders houdt zich daarmee nog bezig, slechts een paar wereldwijd. Wij kunnen in gebieden, waar geen netwerk of gsm mogelijk is, via kortegolfradio portofoons met elkaar laten praten.”

“Schaart Communications was de grootste leverancier van apparatuur voor radio-amateurs in Europa”

EXPERTISE

 

De kurk waar Schaart Communications op drijft, is de export. Is het de ambitie van de eigenaren van Schaart Communications om binnen Nederland een grotere rol te spelen? “We hebben wel eens gekeken naar opdrachten en aanbestedingen hier in Nederland”, vertelt Andre. “En ook weleens ingeschreven. We hebben de producten en de kennis. Maar op landelijk niveau hebben we een beperkte service-organisatie staan. We zijn bewust een klein bedrijf en hebben geen vloot van techneuten in autootjes rondrijden. Neemt niet weg dat we natuur- lijk openstaan voor interessante Nederlandse klanten. Want ook in eigen land zijn wij specialisten. Onze expertise komt juist naar voren als gewone netwerken uitvallen.”