Studenten ‘Dreamteams’ vormen toekomst van mobiliteit

De Delft Hyperloop, het exoskelet van project March, de elektrische auto van Formula Student Team Delft en de zonne-auto van het Vattenfall Solar zonneraceteam; zomaar een greep uit de succesvolle, innovatieve projecten voortgekomen uit de D:Dream Hall van de TU Delft. Hier werken zestien teams met in totaal 700 studenten. Wat hebben die teams gemeen? Ze werken allemaal met het 3DExperience platform van Dassault Systèmes.

Sinds 1999 biedt de TU Delft de mogelijkheid voor studenten om in teams te werken aan innovatieve projecten die in competitieverband worden getest. In 2006 stelde de TU een hal beschikbaar die later de D:Dream Hall werd genoemd. Het doel van alle D:Dream-projecten aan de TU Delft is om studenten te laten leren door praktijkervaring op te doen. Ze runnen bij wijze van spreken een klein bedrijfje waarin verschillende skills bijeen worden gebracht. Als team leren ze problemen oplossen en zien ze innovaties, die op een computer tot stand komen, tot werkelijkheid gebracht worden. Als softwaresponsor van een aantal D:Dreamteams van de TU Delft helpt Dassault Systèmes al jarenlang jonge talenten bij het realiseren van hun dromen en het verleggen van de technische grenzen met behulp van technisch gerichte ontwerp-, engineering- en simulatieapplicaties. Dankzij het 3DExperience-platform kunnen de teams hun innovatiecyclus en productontwikkeling verder versnellen door multidisciplinair samen te werken in de cloud.

PROJECT SILVERWING


Naast de enigzins bekende projecten zoals Delft Hyperloop, project March, het Formula Student Team Delft en het Vattenfall Solar zonneraceteam, zijn er diverse andere projecten die nog vrij nieuw zijn. Neem bijvoorbeeld Silverwing, het antwoord op de GoFly-wedstrijd van Boeing. Om de innovatieve ontwikkeling van eenpersoonsvliegtuigjes te stimuleren, heeft Boeing in november 2017 de GoFly Prize in het leven geroepen. De opdracht van deze internationale wedstrijd, die uit drie rondes bestaat, is om veilige, stille en ultracompacte eenpersoonsvliegtuigjes te ontwerpen die nagenoeg verticaal kunnen opstijgen en landen. Ze moeten met één persoon aan boord ongeveer 35 kilometer kunnen vliegen. Het Silverwing team bestaat inmiddels uit 35 studenten van tien verschillende nationaliteiten en van vrijwel elke faculteit van de TU Delft. De Silverwing moet een persoonlijk vervoersmiddel worden, waar geen infrastructuur voor nodig is en waarmee mensen in de verre toekomst files kunnen vermijden. Het eerste ontwerp van de Silverwing was vergelijkbaar met een vliegende motorfiets. Dit ontwerp behoorde in de eerste ronde al tot de top 10 van inzendingen. Het vervolgontwerp is uitgerust met een cabine voor meer comfort en veiligheid en combineert het beste van een helikopter en een vliegtuig. Dit ontwerp is afgelopen maart in de top 5 geëindigd. Nu is het team bezig met het bouwen van het echte voertuig dat volledig elektrisch zal worden aangedreven. De motoren en batterijen maakt het team zelf, evenals de carbon structuur van het voertuig en alle afzonderlijke componenten. Lichtgewicht construeren is essentieel in de luchtvaart.

“Dankzij het 3DExperience-platform kunnen de teams hun innovatiecyclus verder versnellen”

THE TEC FACTORY

 

Door het succes van D:Dream werken inmiddels zestien teams en 700 studenten aan verschillende projecten. “Het succes heeft geleid tot een ruimteprobleem in de D:Dream Hall, waar teams met een modern machinepark kunnen werken aan hun project. Om ruimte te maken hebben we nu naast de D:Dream Hall ook The Tec Factory geopend. Hiermee willen we meer ruimte creëren voor teams die op eigen benen kunnen staan, en aan start-ups (die vaak uit de Dreamteams voortkomen) om volwassen te worden. De Tec Factory heeft een vloeroppervlak van 3.000 m2, is zes meter hoog en biedt niet alleen ruimte aan studententeams, maar ook aan starters, het mkb, events en hobbyisten”, vertelt Frans van der Meijden van TU Delft tijdens een persconferentie, georganiseerd door Dassault Systèmes en TU Delft.
De Tec Factory wordt flexibel en financieel toegankelijk. De verwachting is dat de Tec Factory in 2021 helemaal operationeel is. Inmiddels zijn via een leaseconstructie al drie Haas CNC-machines besteld en tevens zijn er losse Haas-controllers aangeschaft die als trainingsmodule moeten gaan fungeren. Want ook het faciliteren van trainingen behoort tot de toekomstige doelen van The Tec Factory. Inmiddels wordt een samenwerking tussen The Tec Factory en TechniCom opgestart om trainingen gecertificeerd te krijgen en deze via Technicom aan te bieden.

“Het team zoekt nog een manier om perfect ronde gaatjes te krijgen”