Nieuwe machinebouwwijze schot in de roos

“Machine-ontwikkeling is in stroomversnelling gekomen”

Machinebouwer Chiron heeft vorig jaar een volledig nieuwe machineconstructie voor vijfassige bewerkingscentra geïntroduceerd. De FZ 16 en DZ 16 waren de eerste vijfassers van het bedrijf met een portaalbouwwijze. Dat bleek een goede zet want op dit moment legt het bedrijf de laatste hand aan een volledig nieuwe fabriek speciaal voor de productie van de FZ en DZ- serie. En de ontwikkelingen gaan door. Zo blijkt uit een gesprek tijdens het open huis van Chiron in Tüttlingen (D) met Danny van Rij, sales manager bij Oude Reimer.

HOE IS DE NIEUWE MACHINESERIE ONTVANGEN?

“Ten eerste zijn we als vertegenwoordiging verheugd dat Chiron de R&D-activiteiten naar een nieuw level heeft getild en dat ze vorig jaar, voor het eerst sinds 1982, een fundamenteel nieuw machineconcept hebben geïntroduceerd. Chiron had vorig jaar hoge verwachtingen toen het de nieuwe FZ 16 en DZ 16 bewerkingscentra op de markt bracht. De verwachtingen waren zelfs zo goed dat in juni 2018 ook meteen is gestart met de bouw van een nieuwe fabriek waar deze machines, maar ook toekomstige nieuwe modellen in de FZ- en DZ-serie geproduceerd gaan worden.
De planning is dat deze fabriek dit najaar in gebruik wordt genomen en de prognose is dat hier straks 550 machines per jaar worden geproduceerd. Ook wij bij Oude Reimer hadden hoge verwachtingen van deze nieuwe machines en die lijken uit te komen.”

WAT IS HET VOORDEEL VAN DIE NIEUWE CONSTRUCTIE


“Het gantry-concept zorgt ervoor dat de geleidingen in de X- en Y-as langer zijn en daarnaast wordt de freesspil beter ondersteund. Daardoor is de 16-serie dynamischer en stabieler dan de oudere FZ 15. Verder hebben de machines een thermosymmetrische constructie, een U-frame van polymeerbeton en gekoelde aandrijvingen, wat de nauwkeurigheid nog verder verbetert. De combinatie van productiviteit en nauwkeurigheid maakt de nieuwe machinegeneratie juist ook interessant voor de Nederlandse markt en dan met name voor metaalbedrijven die werkstukken maken voor high-end industrieën. Werkstukken met veel vrije vormen zoals bijvoorbeeld blisks, profiteren dan ook van de mogelijkheden van de nieuwe bewerkingscentra. Maar wat ook bijzonder is, is dat door de stabiele bouwwijze, de krachtige 61 kW spil en de hoge machinedynamiek, flinke spaanvolumes gerealiseerd kunnen worden. Dat liet Chiron tijdens het open huis ook zien op een FZ 16 S. Met een gereedschap van gereedschapsfabrikant Gühring wordt namelijk duizend kubieke centimeter staal per minuut gefreesd. Zelfs met de extreem hoge voedingen voel je aan de buitenkant van de machine geen trillingen. Er zijn klanten op bezoek geweest die tijdens het frezen tegen de machine gingen staan en direct onder de indruk waren. Dat zegt genoeg.”

“DE PROGNOSE IS DAT IN DE NIEUWE FABRIEK STRAKS 550 MACHINES PER JAAR WORDEN GEPRODUCEERD”

“Machine-ontwikkeling is in stroomversnelling gekomen”
“Machine-ontwikkeling is in stroomversnelling gekomen”

WORDEN ER MEER NIEUWE MACHINES VERWACHT?

 

“Ja, en het eerste resultaat is hier in Tüttlingen al te zien. Tijdens het open huis presenteert Chiron namelijk een prototype van de DZ 25 P. Net als bij de introductie van de 16-serie, is Chiron nog wat terughoudend met het naar buiten brengen van alle specificaties. Wat we wel weten is dat het een groot vijfassig bewerkingscentrum is, dat net als de 16-serie, is ontwikkeld om andere doelgroepen dan de automobielindustrie aan te spreken. Vergeleken met de 16-serie is het portaal bij de 25 over dwars gepositioneerd, zoals bij een klassieke portaalconstructie. Het voordeel hiervan is dat er aan de voorkant beladen wordt met behulp van een palletwisselaar en aan de achterzijde de bediening plaatsvindt. De machine is bij het instellen goed toegankelijk en de operator kan heel dicht bij de opspanning komen. Het bewerkingscentrum is uitgerust met twee spillen en twee tafels, waardoor er gelijktijdig twee werkstukken kunnen worden bewerkt. De spillen zijn in de Y-richting gefixt, maar kunnen verder vrij bewegen. Dat betekent dat de ene spil ook in het werkbereik van de andere spil kan komen.
Zo kan bijvoorbeeld de ene spil gebruikt worden voor voorbewerken en de andere spil voor hoognauwkeurig nabewerken. Bijzonder is dat ondanks de compacte buitenafmetingen van de machine toch twee werkstukken van 800 mm x 800 mm x 800 mm bewerkt kunnen worden. Chiron zal de 25 op de EMO 2019 officieel lanceren, dus tot die tijd moeten we wachten op meer details.”

“SMARTLINE BIEDT DE MOGELIJKHEID OM OOK ZONDER DE CLOUD DATA TE BEHEREN EN PROCESSEN TE OPTIMALISEREN”

STEEDS MEER MACHINEBOUWERS HEBBEN EIGEN AUTOMATISERINGSOPLOSSINGEN. CHIRON OOK?

 

“Chiron kiest er voorlopig voor om geen eigen automatisering op de markt te brengen, maar juist een sterke samenwerking met verschillende fabrikanten van automatiseringsoplossingen te onderhouden. Als Oude Reimer zijn we daar blij mee, omdat we hier graag vrij in willen zijn. De ene klant wil een Cellro, de ander een Fastems en weer een ander wil een klantspecifieke oplossing. Het is belangrijk dat de klant kan kiezen. Maar door de sterke samenwerking met verschillende automatiseerders, kan Chiron wel specifieke oplossingen leveren in de eigen huiskleuren. Tijdens het open huis liet Chiron een palletwisselaar zien voor de FZ 16 S. Deze oplossing is afkomstig van Zimmermann en is een bijzondere verschijning. De hele cel kan namelijk tot 1.800 mm van de machine worden geschoven, waardoor de operator goed bij de machine kan. De cel staat niet op een rail, maar beweegt met behulp van wielen die worden geleid. Het voordeel is dat er geen rail in de grond moet worden aangebracht, waar binnen de kortste keren allemaal vuil in gaat zitten.”

“Machine-ontwikkeling is in stroomversnelling gekomen”

IS ER INTERESSE VOOR DIGITALISERING BIJ JULLIE KLANTEN?

 

“Chiron heeft de laatste jaren veel bouwstenen voor digitalisering ontwikkeld en we zien nu langzaam dat de maakindustrie geïnteresseerd raakt in dit thema. Zo hebben we een aantal klanten in Nederland die daar al even mee bezig zijn. Wat opvalt is dat bedrijven met een jonge directie veel meer met het digitaliseringsonderwerp bezig zijn. Zo was ik recent met een klant onderweg naar Chiron die specifiek vroeg om meer inzicht in de bewerkingsprocessen. In het democentrum in Tüttlingen hebben we meteen alle mogelijkheden van het overkoepelende SmartLine pakket laten zien. Waar veel klanten nog huiverig voor zijn is het opslaan van hun data in cloud-omgevingen. SmartLine biedt de mogelijkheid om ook zonder de cloud data te beheren en processen te optimaliseren, waarbij de data wordt opgeslagen in een industriële pc. Ook wel Edge computing genoemd. SmartLine wordt constant uitgebreid met nieuwe digitale bouwstenen. Zo is recent ConditionLine toegevoegd. Deze softwaremodule maakt de bewaking en analyse mogelijk van alle machinecomponenten die relevant zijn voor een betrouwbare werking. Zo kunnen vroegtijdig tekenen van slijtage worden gedetecteerd. Op die manier kan onderhoud en reparatie nauwkeurig worden gepland en productiestilstand preventief worden voorkomen. Een andere handige module is ProtectLine. Deze software-oplossing biedt preventieve bescherming tegen botsingen in elke bedieningsmodus. Om dit te bereiken heeft de 16-serie een ‘digital twin’ die in een bedrijf 0,8 seconden voorloopt op de echte machine. Wanneer een dreigende botsing wordt gedetecteerd, wordt de machine op een gecontroleerde manier uitgeschakeld, waardoor potentieel grote schade wordt vermeden. Dit zijn slechts een paar voorbeelden van alle modules binnen het SmartLine pakket. Ondanks dat de interesse voor digitalisering maar langzaam op gang komt, zullen bedrijven in de nabije toekomst niet meer om dit onderwerp heen kunnen, omdat ze anders hun concurrentiepositie verliezen.”
In 2018 boekte de Chiron-groep een recordomzet van 498 miljoen euro, een stijging van zeven procent ten opzichte van het voorgaande jaar. Met een aandeel van zestig procent in de totale omzet, is de automobiel- en toeleveringsindustrie nog altijd de grootste afzetmarkt, maar afgelopen jaar steeg de omzet sterk in de medische en precisietechnologie, evenals de lucht- en ruimtevaartindustrie. Hier heeft volgens Chiron vooral de nieuwe FZ/DZ 16 lijn aan bijgedragen.