De Amerikaanse pr-dame van DMG MORI lijkt bijna verbaasd als er een vraag komt over de slogan op hun stand tijdens de IMTSbeurs in het Amerikaanse Chicago: ‘Made in the USA’ staat er in dikke chocoladeletters. Alsof DMG MORI geen Duits-Japans bedrijf is, rept de Amerikaanse tak vooral over hun eigen fabriek in het Californische Davis: the highest quality of U.S. made machine tools.
Sinds Trump president is in Amerika lijkt het land nog patriottischer dan het al was. ‘Make America Great Again’ (MAGA) is meer dan een leus gebleken. In mei voerden de VS heffingen in op staal en aluminium uit de Europese Unie. Uit protectionisme krijgt de staalindustrie in Noord-Amerika alle ruimte van de president. De opdoemende tarievenoorlog is een doorn in het oog van Europa. De verwachting is dat de starre houding van de Verenigde Staten de economie parten speelt. “Onze industrie vandaag de dag is cool en spannend”, zegt Peter Eelman. Hij is vice-voorzitter van de Association for Manufacturing Technology (AMT), zeg maar de evenknie van FPT-VIMAG in de Verenigde Staten. “Onze machines gaan over technologie, digitale verandering, AM, 3D. Wie wil dat nou niet leren kennen? Dat is sexy. Vroeger werd iedereen die deed wat wij doen gezien als nerd. En nu? Het worden de ‘cool kids’.”
Nu is een positieve inborst voor een Amerikaan geen verrassing, maar Eelman baseert zijn mening op de veranderingen die hij ziet gebeuren. Zo groeit alles rond 3D van het niveau van plastic speelgoed-hebbedingetjes naar high-tech producten. Hij merkt dat bedrijven die eerder niet geïnteresseerd waren, zoals Cisco, zich nu volledig onderdompelen in de wereld van productietechnologie. “Onze industrie groeit niet alleen, er is ook erkenning van het belang”, zegt hij. “Iedereen begrijpt dat bijvoorbeeld 3D-printing effect heeft op wat waar wordt gefabriceerd.”